De grootste bibliotheken op aarde

Voor de echte boekenwurm is een bibliotheek de hemel op aarde. Door alle informatie die er tegenwoordig op het internet voor handen is worden bibliotheken wellicht wel wat minder drukbezocht. Toch bestaan ze zeker nog wel. Het online verkrijgen van complete boeken is niet gemakkelijk, waardoor er altijd wel een dienstbare rol voor de bibliotheek is weggelegd. Scholieren, mensen die enorm graag lezen of zij die naar gedetailleerde informatie over van alles en nog wat op zoek zijn kunnen het juiste boek goed gebruiken.

Over welk onderwerp je ook iets zoekt, een goed boek is nooit mis. Online informatie is natuurlijk ook nuttig en interessant, maar heeft zo zijn nadelen. Zo is het bijvoorbeeld moeilijker de bronnen van een artikel te achterhalen. Hierdoor weet je nooit precies of alle informatie accuraat is. Dit zul je dan zelf eerst uit moeten zoeken. Bij boeken kan zich hetzelfde voordoen, al kun je hierbij wel uitgaan van recensies van anderen. Deze raden een boek vaak aan, of juist niet, waardoor je zo ongeveer weet of je ergens wat aan hebt.

Kortom, het maakt niet uit waar je naar op zoek bent. Wil je informatie over politiek, klussen, geschiedenis, economie of gezondheid, elke bibliotheek heeft er meer dan genoeg boeken over. Voor bedrijven kunnen bepaalde hulpboeken enorm nuttig zijn. Start je net een onderneming, dan kun je informatie over een bedrijfslening vinden bij Qeld.com of natuurlijk door een goed boek te lenen in de bieb. Dit geldt vaak als een houvast voor starters.

De liefhebber van het geschreven woord zweert bij een mooie bibliotheek. Om deze personen op weg te helpen hebben we een aantal van de grootste bibliotheken ter wereld uitgezocht. Je ziet ze hier alvast op een rijtje. Stuk voor stuk zijn ze zeker eens een bezoekje waard.

New York Public Library

In deze bibliotheek zul je allereerst onder de indruk zijn van het fantastische gebouw waarin de bibliotheek gevestigd is. Ten tweede waarschijnlijk door de enorme collectie boeken, welke uit maar liefst meer dan 50 miljoen werken bestaat. De prachtige hal met tafels leent zich prima om lekker de hele dag in weg te lezen.

Toronto Public Library

Deze publieke bibliotheek in Toronto bestaat alweer sinds de 19e eeuw. Opvallend genoeg bleek uit een onderzoek een aantal jaren geleden dat hier per bezoeker, per jaar de meeste boeken gehuurd worden. Er wordt dus zeer gretig gebruik gemaakt van deze schat aan informatie. In totaal liggen er dan ook meer dan 12 miljoen boeken.

British Library

In hartje Londen ligt deze nog relatief jonge bibliotheek. Daar de anderen bibliotheken in deze lijst bestaan al een stuk langer bestaan, bestaat de British Library pas sinds het begin van de jaren ’70. Je kunt hier uit een ongelofelijk aantal van meer dan 150 miljoen naslagwerken kiezen, en de collectie wordt daarnaast jaarlijks met miljoenen items uitgebreid.