Bijzondere bibliotheken

• demi

We kennen allemaal de bibliotheek in Nederland. Het begint al op de basisschool als de kinderen klassikaal de bibliotheek bezoeken. Soms voor een voorleesochtend of andermaal om boeken te lenen. Meestal zijn deze Nederlandse bibliotheken gevestigd in een gebouw en soms in een rijdende bibliotheek bus. Wereldwijd zijn er wel een aantal bibliotheken die iets anders ogen dan dat wij van een bibliotheek gewend zijn. Zo zijn er bijvoorbeeld de mooiste bibliotheken ter wereld, en in dit artikel geven we een paar voorbeelden van bijzondere bibliotheken:

Trinity College in Dublin

Laten we eens beginnen met een enorme bibliotheek. Alleen al de Long Room in deze bibliotheek in de universiteit in Dublin is al bijna 65 meter lang. Hij bevat ruim 200.000 boeken. Toen de bibliotheek werd gebouwd tussen 1712 en 1732 was hij echter nog een stuk kleiner. Later werd het dak verhoogd, waardoor er nog een extra verdieping op gezet kon worden.

Een Engelse telefooncel

Geen lange rijen vol met boeken in een vaste bibliotheek voor de circa 800 inwoners van het Engelse dorp Westbury-sub-Mendip. Slechts een mobiele bibliotheek die af en toe het dorp bezocht was waar ze het mee moesten doen. Toen deze bus echter verdween, bouwden de inwoners een oude telefooncel om tot bibliotheek. Een paar planken erin met wat boeken erop, en de bewoners hadden weer wat te lezen.

Biblioteca Vasconcelos in Mexico-City

Een andere joekel van een bibliotheek is die in het noorden van Mexico-City. Deze heeft een oppervlakte van circa 38.000 vierkante meter met meer dan 470.000 boeken. Zelfs als je een schoen met een hoge hak aan hebt, voel je jezelf nog steeds klein.

Mini-bibliotheken

In 2012 werd in Amerika de Little Free beweging opgestart, en sindsdien ontstaan op steeds meer plekken in de wereld hierdoor spontaan mini-bibliotheken. Bijvoorbeeld in een brievenbus, een zelf getimmerd kastje of zelfs in een vogelhuisje wat bij iemand in de tuin staat. Mensen mogen een boek gratis mee nemen om te lezen, vaak in ruil voor een ander boek. Er zijn ook mini-biebs in Nederland.

Bibliotheek in een boom

Een Amerikaanse vrouw heeft wel een hele bijzondere Little Free versie bedacht. Toen ze te horen kreeg dat haar 110-jaar oude boom gekapt moest worden omdat hij door rot gevaarlijk werd, kwam ze op een geweldig idee. Van de stronk maakt ze een schitterende minibibliotheek.

Il Bibliomotocarro in Italië

Een gepensioneerde leraar in Italië wil zijn liefde voor het lezen graag overbrengen op anderen. Daarom heeft hij zijn gemotoriseerde driewieler auto om laten bouwen tot een Bibliomotocarro. Deze kleine, rijdende bibliotheek is herkenbaar aan zijn orgelgeluid en stopt op de dorpspleinen in het zuiden van de Italiaanse regio Basilicata.

Albena aan de Zwarte Zee

Hier werd in 2013 de eerste gratis bibliotheek op het strand geopend. Op het zand staan de boekenkasten met tal van boeken in verschillende talen. De kasten bieden bescherming tegen de zon en de eventuele regen en wind. De toeristen mogen de boeken gratis lenen, als ze de boeken uiteindelijk maar weer netjes terugbrengen.